Afscheid, protest en onderduik

Op het Amsterdams Lyceum vindt op 4 mei een uitgebreid programma plaats over de school tijdens oorlogstijd. Met verhalen over de dappere rector Gunning, de omgekomen docent Johan Benders en leerling in oorlogstijd Debby Hakker.

Programma’s om 12.00, 13.00, 14.00 en 15.00 uur.

12.00 uur
Nienke Altena (promovenda) vertelt over de omgang van het Amsterdams Lyceum met de Duitse autoriteiten rond de verwijdering van Joodse leerlingen en de discriminerende maatregelen die daaraan vooraf gingen. Oprichter van de school en rector tijdens de bezettingsjaren Christiaan Pieter Gunning speelde hierbij een grote rol.

13.00 uur
Frank Heyligers is de kleinzoon van rector Gunning. Tijdens de Tweede Wereldoorlog protesteerde Gunning openlijk tegen de anti-joodse maatregelen van de Duitsers en probeerde zijn Joodse leerlingen zo lang mogelijk op school te houden. Toen de Joodse leerlingen desondanks zijn school moesten verlaten in oktober 1941, hield hij een demonstratieve ‘Vaart Wel bijeenkomst’ in de aula, waar hij zijn emoties niet kon verbergen. Ook na het vertrek van zijn leerlingen probeerde hij via briefwisselingen contact met hen te onderhouden. In januari 1942 werd Gunning gearresteerd en in Kamp Amersfoort gevangen gezet.

Gunning heeft zijn gevoelens en belevenissen beschreven in een aantal dagboeken. Frank Heyligers zal middels een aantal dagboekfragmenten zijn grootvader herdenken.

14.00
Mart Benders over haar vader Johan Benders, docent Nederlands en geschiedenis aan het lyceum. Johan Benders werkte voor het verzet en verzorgde meerdere onderduikadressen en vervalste stam- en distributiekaarten tot zijn verraad in april 1943. Mart wordt geinterviewd door Corine Bossink en Roos Harms, studentes Publieksgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, die eerder een korte documentaire maakten over Johan Benders.

15.00
Panel over het Amsterdams Lyceum in oorlogstijd onder leiding van Hanneloes Pen (Het Parool), met o.a. leerling in oorlogstijd Debby Hakker en de huidige rector Roel Schoonveld.

Volg de OLO hier