Het zal u niet zijn ontgaan dat we de Dies van 2015 over een andere boeg hebben gegooid. Het leek ons goed om een frissere opzet te bedenken die zowel jong als oud kon bekoren. Zodoende kwamen we op het idee om de Dies een Tedx-opzet te geven, waarbij een aantal inspirerende sprekers in 18 minuten een prikkelende presentatie mogen geven over hun vakgebied. Een groot voordeel is dat we nu per Dies meerdere talenten van Het Amsterdams Lyceum een podium kunnen bieden, met alle variatie van dien.

Na de introductie van OLO-voorzitster Famke Kamphorst, mochten drie sprekers dit jaar het spits afbijten. Drie heren met drie totaal verschillende achtergronden, namelijk: de taalexpert Reinout Hogeweg (1968), de fysisch geograaf & dodo-vorser Kenneth Rijsdijk (1987) en de diskjockey Kostas Hom (1987) – alias Robert de Hiro. Stuk voor stuk streng doch rechtvaardig geregisseerd door onze gespreksleidster Jet Key, die in al haar goedheid subtiel een oogje dicht deed als een spreker toch per ongeluk die grens van 18 minuten overschreed.

De eerste spreker, Reinout Hogeweg, hield een even interessante als komische presentatie over taalontwikkeling en het historische verzet daartegen. Hogeweg vertelde hoe de oudere generaties telkens weer met angst en beven de ontwikkeling van de jongerentaal aanschouwen, vrezend voor de verloedering van ‘de’ Nederlandse taal. Hij gaf mooie voorbeelden van jongerentaal in de loop der jaren en betoogde dat taal nu eenmaal een dynamisch fenomeen is, constant aan verandering onderhevig. Taal staat niet stil en dat brengt ons ook veel moois, aldus Reinout. Dankzij hem weet het oudere publiek van de Dies nu ook wat ‘swagg’ betekent.

Kenneth Rijsdijk, de tweede spreker, heeft naam gemaakt met de ontdekking in 2005 van een enorm dodo-massagraf op Mauritius. Wellicht hebben sommigen van u hem nog gezien bij Pauw en Witteman in 2007 waarbij hij Harry Mulisch snedig van repliek diende toen de schrijver lacherig deed over de dodo en het onderzoek daaromtrent. Kenneth vertelde ons over het wel en wee van de dodo, onze rol daarin, en het wrede lot dat dit gevogelte uiteindelijk trof. Eén geruststelling: het uitsterven van de dodo was niet alleen onze schuld (mede omdat de dodo lang niet zo lekker was als gehoopt). Maar de invloed van de mens op Mauritius’ flora en fauna had wel degelijk een rol in het welzijn van de dodo. In zijn slotpleidooi wees Kenneth Rijsdijk ons er daarom nog fijntjes op dat ons hetzelfde lot is beschoren als we de aarde niet met meer achting gaan behandelen.

De innemende derde spreker, Kostas Hom, kwam ons vertellen over de geschiedenis van de house-muziek en het ontstaan van de diskjockey. Maar wat bij Hom vooral de boventoon voerde was niet de house, maar zijn gillende zenuwen. Nooit eerder in de geschiedenis van Tedx hebben we een spreker zo nerveus gezien. Het maakte deze presentatie één van de spannendste in tijden, waarbij zelfs het publiek met het zweet in de handen zat, niet zeker of hij de eindstreep wel heelhuids zou halen. Maar Kostas Hom, alias DJ Robert de Hiro, wist zijn verbale skischanssprong gewoon heelhuids en vrolijk te volbrengen. De diskjockey kwam pas weer tot rust toen hij tijdens de borrel gewoon weer achter de draaitafel kon plaatsnemen om plaatjes te draaien.

Toen het stof was neergedaald van deze laatste presentatie, overhandigde gespreksleidster Jet Key een mooie bos bloemen aan Cissy Heyligers – Gunning, de dochter van de oprichter en eerste rector van Het Amsterdams Lyceum, Dr C.P. Gunning. Ondanks haar hoge leeftijd, was ook zij met twee zoons naar de Dies gekomen.

Om de Dies luister bij te zetten hebben we vervolgens weer, onder begeleiding van kloeke pianoklanken van Polo de Haas, met de hele zaal – staande ! – het schoollied van Het Amsterdams Lyceum gezongen. Het voelde weer even alsof we ergens in de vorige eeuw vertoefden.

Onze rector Roel Schoonveld sloot de gelederen en vertelde ons onder meer over de nieuwe kantine van 360 m2 die onder de poort van het Amsterdams zal komen te liggen. 5 mei jongstleden zijn de werkzaamheden ook echt begonnen en met een beetje goede wil kunnen we de volgende Dies al een kijkje nemen in deze ondergrondse kantine. De afsluitende borrel was gezellig als altijd, zeker ook door de fijne muziek van onze DJ Kostas Hom.

Volg de OLO hier